Begrijpend lezen verbeteren

Begrijpend lezen verbeteren is zeer belangrijk wanneer het vermogen tot begrijpend lezen niet voldoende ontwikkeld is. Begrijpend lezen betekent dat hetgeen dat gelezen wordt ook daadwerkelijk begrepen wordt. Dit is natuurlijk niet alleen op school nodig, maar ook in de rest van het lezen. Denk aan documenten die gelezen moeten worden op het werk, aan formulieren die moeten worden ingevuld of bijvoorbeeld aan facturen die betaald moeten worden. Begrijpend lezen blijft het hele leven lang nodig, en juist daarom moet het goed ontwikkeld zijn. Als dit niet zo is, dan zijn er voldoende mogelijkheden om het begrijpend lezen te verbeteren.

 

Van leuke naar moeilijke teksten

Begrijpend lezen kan worden verbeterd door het niveau van de tekst steeds een stukje op te voeren. Begin met een tekst die relatief simpel is en die gaat over een onderwerp dat het kind aanspreekt. Denk aan teksten over de hobby van het kind, over een huisdier dat het kind heeft of over het favoriete speelgoed. Omdat het kind geïnteresseerd is in het onderwerp zal het ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat er in de tekst staat. Hierdoor wordt het lezen leuker en wordt er meer moeite gedaan om ook daadwerkelijk te begrijpen wat er in de tekst staat. Het is natuurlijk niet zo dat alle teksten altijd alleen maar leuk zijn om te lezen. We krijgen allemaal te maken met teksten die niet leuk zijn om te lezen, maar wel belangrijk. Stapje voor stapje kan er naar dit soort teksten worden toegewerkt.

 

Van korte naar lange teksten

Niet alleen het niveau van de tekst is belangrijk, maar ook de lengte van de tekst. Begrijpend lezen is veel makkelijker wanneer de informatie beperkt is. Om begrijpend lezen te oefenen kan een tekst steeds een stukje langer worden gemaakt. Hierdoor moet er meer opeenvolgend worden begrepen. Het begrijpen van twee zinnen is vanzelfsprekend makkelijker dan het begrijpen van tweehonderd zinnen. Het gaat erom dat de aandacht erbij kan blijven en dat er steeds meer informatie uit een enkele tekst kan worden verwerkt.

 

Begrijpend lezen en vragen beantwoorden

Bij de Cito-toets begrijpend lezen draait het erom dat een kind na het lezen van een tekst in staat is om vragen over deze tekst goed te beantwoorden. De informatie staat in de tekst, dus het beantwoorden van de vragen zou niet moeilijk moeten zijn. Hoe meer moeite er bestaat bij het beantwoorden van de vragen, hoe minder vermogen tot begrijpend lezen er is. Om begrijpend lezen te oefenen is het dus belangrijk om gebruik te maken van vragen over de tekst. Echter, er zijn meerdere mogelijkheden om het begrijpend lezen met deze methode te verbeteren. Zo kunnen de vragen al worden uitgereikt voordat de tekst wordt gelezen. De vragen kunnen eerst worden gelezen, zodat er een extra focus is op de antwoorden die in de tekst moeten staan. Hierdoor leest de leerling selectiever, maar wordt er wel meer gefocust op het begrijpend lezen, ofwel de herkenning van informatie. Ook kan aan leerlingen worden gevraagd zelf een samenvatting van de tekst te maken om zo het begrijpend lezen te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *